タイトル
     2022 年度   世界教養プログラム
  
市民社会と協働2   
時間割コード
19180250
担当教員(ローマ字表記)
  キム ガル ヨンジュン, 平野 将人, 福田 彩 [YOONJUNG Kim, HIRANO Masato, FUKUDA Aya]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
オンライン   2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
[COIL] 「開発援助」それは世界を救うことか、それともコミュニティに変化をもたらすことか~「開発」の最終目的地は日本のような国か
 
Title(English)   
[COIL] 'Development': is it saving the world or making a change in your community? - Is Japan the final destination of 'development'?
 
授業の目標   
このコースでは、日本および世界におけるNGO、INGO、国連機関による教育、環境、ジェンダー、保健、社会起業家精神といった分野における開発援助をインタラクティブに理解します。オンライン同期(リアルタイム)・オンライン非同期(オンデマンド)の2つの形式で授業が行われ、米国と日本の学生の間でのコラボレーションの機会も予定されています。
 
Goals of the course   
This course is designed to provide interactive methods to understand the development by NGOs, INGOs and United Nations, in relation to education, environment, gender, health and social entrepreneurship, in Japan and throughout the world. It is composed of two formats both asynchronous and synchronous to make collaboration happen between students in the US and Japan.
 
授業の概要   
このインタラクティブなコースでは、私たち全員の未来に関わる「開発援助」を主題として扱います。この主題をより包括的に理解するために、日本だけでなく世界の具体的な事例を検証しながら、主に5つの分野に取り組みます。それらの分野は次のとおりです。
・教育分野:特に教師の役割、テクノロジーの使用
・環境分野:特にエネルギー、災害、企業の役割
・ジェンダー分野:特に開発におけるジェンダー、日本のジェンダーを巡る状況
・社会起業家分野:基本的なニーズに関連する社会起業
・国際関係分野:開発の文脈における日本と東アジアの関係、NGO、INGO、国連などの開発に従事するアクターがもたらす影響
 
Overview of the course   
This interactive course will deal with 'Development' as the umbrella theme, which is related to everyone for our future. To understand this umbrella theme more comprehensively, this course tackles five distinctive perspectives by looking at concrete cases in the world as well as Japan. Those perspectives include:
- education in relation to the role of teachers, the technology use,
- environment in relation to energy, disaster and the role of business enterprises,
- gender in relation to development, Japan's situation,
- social entrepreneurship in relation to the basic needs;
- international relations between Japan and East Asia in the context of development; the impact by actors engaged in development such as NGOs, INGOs and United Nations.
 
キーワード   
開発援助、教育、環境、ジェンダー、テクノロジー、保健、社会起業、NGO、INGO、国連、日本、米国
 
Keywords   
Development, education, environment, gender, technology, health, social entrepreneurship, NGOs, INGOs, United Nations, Japan, U.S.
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
(オンライン非同期)イントロダクション (Non-realtime) Introduction: students' written introduction & their understanding of ‘development’ + lecturers video introduction
第2回
(オンライン非同期)ジェンダー、水および衛生分野における開発:海外 (Non-realtime) Development in gender/water/sanitation in overseas by Kim
第3回
(オンライン非同期)ジェンダー分野における開発:日本 (Non-realtime) Development in gender in Japan by Hirano
第4回
(オンライン非同期)環境分野における開発:北東アジア (Non-realtime) Development in environment in Northeast Asia by Kim
第5回
(オンライン非同期)環境分野における開発:日本 (Non-realtime) Development in environment in Japan by Hirano
第6回
(オンライン非同期)教育および保健分野における社会起業家による開発 (Non-realtime) Development by social entrepreneurship: education and health by Kim
第7回
(オンライン非同期)国際関係と開発:日本と東南アジア (Non-realtime) Development in relation to international relations: Japan and East Asia by Hirano
第8回
(オンライン非同期)開発へのインパクト:市民運動から国連機関の役割 (Non-realtime) The impact to development: from the citizen movement to UN agencies by Kim
第9回
(オンライン非同期)あなたにとって開発とは (Non-realtime) What is development for you: through the previous sessions and articles/documentaries/various materials we provide.
第10回
(オンライン同期)導入セッション、開発とはなにかを定義する (Realtime) Introductory session - Define the filed - what is development?
第11回
(オンライン同期)討論:開発 - 日本の場合 (Realtime) Discussion: Development - Japan's case
第12回
(オンライン同期)討論:環境、ジェンダーと開発  (Realtime) Discussion: Development in environment and gender
第13回
(オンライン同期)討論:教育、保健、水分野における社会起業家による開発 (Realtime) Discussion: Development by social entrepreneurship including education, health and water
第14回
(オンライン同期)討論:開発セクターで働くということ (Realtime) Discussion: What is it like to work in the development sector?
第15回
(オンライン同期)討論:あなたは、私たちは、変化を起こすために何ができるか。学生による討論と発表 (Realtime) Discussion: What can YOU and WE do to make a change: Students’ discussion and presentation


 
成績評価の方法・基準   
各スロットで簡単な課題が出されます。それらの課題の提出は5ポイント(合計75ポイント)に相当します。その内容の質により、課題あたりさらに1〜2ポイント獲得できます。
 
Grading system for assessment   
Students are asked to do a simple task in each slot.
Submission of a simple task of each slot is worth 5 points (in total 75 points).
If students provide quality contents, you will have a chance to get 1-2 additional points per task.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
(TBD)
 
履修上の注意   
<スケジュール>
1)オンライン非同期(オンデマンド)
8/1(月)に非同期のコンテンツをご利用いただけるようにしますので、8/31(水)までの間に、すべての非同期セッションに必ず参加してください。

2)オンライン同期(リアルタイム/Zoom)
リアルタイムのオンラインセッションは以下のように開催されますので必ず参加してください。(JST:日本時間)

1日目:9/7(水)朝 8:30〜11:30
2日目:9/8(木)朝 8:30〜11:30
3日目:9/9(金)朝 8:30〜11:30

注意事項:
* オンラインプラットフォーム:オンライン非同期(オンデマンド)では、SlackとYoutube、オンライン同期(リアルタイム)ではZoomを使用します。
* TP-COILのパートナー大学であるアメリカの大学の学生もこのクラスに参加する可能性があります。
* リアルタイムセッションのスケジュールは、PSTでは以下の通りです。
(PST:カリフォルニア時間)
Day 1: 4:30-7:30 pm, Tue. Sep. 6
Day 2: 4:30-7:30 pm, Wed. Sep. 7
Day 3: 4:30-7:30 pm, Thu. Sep. 8

<参考書>
事前に予習をされたい場合、以下の文献等を読むことを推奨します。

1. The white man’s burden: Why the West’s efforts to aid the rest have done so much ill and so little good. by William Easterly
2. Poor Economics: A radical rethinking of the way to fight global poverty. By Abhijit Banerjee and Esther Duflo
3. Why nations fail: The origins of power, prosperity and poverty. By Daron Acemoglu 4. Dead Aid: Why aid is not working and how there is a better way for Africa. By Dambisa Moyo
5. The end of poverty: How we can make it happen in our lifetime. by Jeffrey Sachs 6. The idealist: Jeffrey Sachs and the quest to end poverty. By Nina Munk
7. Behind the beautiful forevers: Life, death, and hope in a Mumbai undercity. By Katherine Boo
 
Notes   
Schedule:
1) Non-realtime (Asynchronous/on-demand)
Please make sure to attend all non-realtime sessions from August 1st to August 31st.

2) Realtime (Synchronous/Zoom)
Realtime online sessions will be held as below. Please make sure to attend all sessions.
(JST: Japan time)

Day 1: 8:30〜11:30 am, Wed. Sep. 7
Day 2: 8:30〜11:30 am, Thu. Sep. 8
Day 3: 8:30〜11:30 am, Fri. Sep. 9

Notes:
*Online platform: Slack and Youtube for non-realtime and Zoom for real-time, will be used.
*Students of American universities which are the partner universities of the TP-COIL program may join this class.
*The schedule of realtime sessions of PST is as below.
(PST: California time)
Day 1: 4:30-7:30 pm, Tue. Sep. 6
Day 2: 4:30-7:30 pm, Wed. Sep. 7
Day 3: 4:30-7:30 pm, Thu. Sep. 8

References:
If you would like to prepare for the class, instructors recommend reading the references listed below.

1. The white man’s burden: Why the West’s efforts to aid the rest have done so much ill and so little good. by William Easterly
2. Poor Economics: A radical rethinking of the way to fight global poverty. By Abhijit Banerjee and Esther Duflo
3. Why nations fail: The origins of power, prosperity and poverty. By Daron Acemoglu
4. Dead Aid: Why aid is not working and how there is a better way for Africa. By Dambisa Moyo
5. The end of poverty: How we can make it happen in our lifetime. by Jeffrey Sachs
6. The idealist: Jeffrey Sachs and the quest to end poverty. By Nina Munk
7. Behind the beautiful forevers: Life, death, and hope in a Mumbai undercity. By Katherine Boo
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ