|
|
|
|
|
|
|
The Makunduchi dialect of Swahili
|
|
|
スワヒリ語マクンドゥチ方言の発音や文法に関する基本的な特徴を理解する。 スワヒリ語マクンドゥチ方言で簡単な会話ができるようになる。 スワヒリ語マクンドゥチ方言の短い語りを聞いて書き起こせるようになる。 ※履修上の注意をよく確認すること
|
|
|
Understand the basic features of pronunciation and grammar of the Makunduchi dialect of Swahili. Become able to hold simple conversations in the Makunduchi dialect of Swahili. Become able to listen to and transcribe short narratives in the Makunduchi dialect of Swahili. ※Please notice the following instruction for class registration.
|
|
|
日本人講師とネイティブ講師の2名が授業を担当する。講師が用意するテキストを用いて、スワヒリ語マクンドゥチ方言の発音や文法の特徴、語彙を習得する。授業では、会話練習や語り(自然発話)の聞き取りも行う。また、外部講師を招いた文化講演では、東アフリカ沿岸地域の「スワヒリ世界」への理解を深める。
|
|
|
The class will be conducted by two lecturers, one Japanese and one native speaker. Using texts prepared by the lecturers, students will learn the pronunciation, grammatical features, and vocabulary of the Makunduchi dialect of Swahili. The course will also include conversation practice and listening to natural speech. Additionally, cultural lectures by guest speakers will enhance students' understanding of the "Swahili world" along the East African coast.
|
|
|
マクンドゥチ方言、スワヒリ、バントゥ、ザンジバル、タンザニア、東アフリカ
|
|
|
The Makunduchi dialect of Swahili, Kikae, Swahili, Bantu, Zanzibar, Tanzania, East Africa
|
|
|
No. | 内容 | Content |
第1回
|
イントロダクション
|
Introduction
|
第2回
|
挨拶
|
Greetings
|
第3回
|
「もつ」「もたない」表す方法
|
Expressing 'have' and 'not to have'
|
第4回
|
動詞活用形 1 (主語の人称標識、否定標識)
|
Verbal inflection 1 (Subject and negative markers)
|
第5回
|
「いる」「いない」を表す方法
|
Locative and existential predicates
|
第6回
|
代名詞
|
Pronouns
|
第7回
|
疑問詞
|
Interrogatives
|
第8回
|
コピュラ表現
|
Copular expressions
|
第9回
|
動詞活用形 2(未完結、完結)
|
Verbal inflection 2 (Imperfective, perfective)
|
第10回
|
自己紹介
|
Self-introduction
|
第11回
|
名詞分類の基本
|
Basics of noun classification
|
第12回
|
名詞の単複
|
Singular and plural forms of nouns
|
第13回
|
所有詞と属辞
|
Possessives and associatives
|
第14回
|
形容詞 1
|
Adjectives 1
|
第15回
|
形容詞 2
|
Adjectives 2
|
※
|
|
|
|
|
|
|
|
|
受講時の平常点および授業中の小試験等により、総合的に評価する。
|
|
|
Evaluation will be based on daily attendance, active participation in discussion, and class activities which may include quizzes and the final exam of this course. Attendance is essential in this class.
|
|
|
|
Daily preparation and review are essential.
|
|
|
本授業は、アジア・アフリカ言語文化研究所の言語研修(8月25日(月)~9月12日(金)全75時間)として東京(アジア・アフリカ言語文化研究所)で実施される。通常の集中講義とは異なる日程・会場で行われるので、注意のこと。 なお、受講希望者に対するガイダンスを3月初旬又は中旬および4月にアジア・アフリカ言語文化研究所棟3階会議室で実施するので参加すること(履修登録必須要件)。日時詳細は後日学務情報システムのトップページに掲載する。9月卒業予定者は受講しないこと。 ※単位互換制度を利用して受講する外部の学生は、必ず単位互換制度の手続きを期限内に完了させること。手続きの詳細は所属大学の教務課で確認すること。 ※受講ガイダンスの出席(全員)および単位互換制度手続きの完了(特別聴講学生のみ)が必須となるので注意すること。
|
|
|
This course is offered as a part of the Intensive Language Course (ILC) of the Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa (ILCAA). Please read carefully and note the following conditions: 1.The period of the course is from August 25 to September 12 (75 hours in total) and the venue is ILCAA in Tokyo. 2. Students who intend to register for this course must participate in the orientation of ILC, which will be held in the early or middle of March and April 2025. 3. The details of the orientation will be announced on the top page of Information System site (https://gakumu-web1.tufs.ac.jp/portal/) in due course. 4. Participation in this orientation is a prerequisite for your registration. 5. Students who intend to graduate by the end of the 2nd semester of 2025 cannot register for this course. 6. Please make sure that you need to complete the application for the mutual exchange of credits program by the deadline before registration of this course. For more information on the required procedures, please contact the division for educational affairs at your university. 7. Attendance at the orientation is mandatory for all students, and only eligible students are allowed to apply for the exchange of credits program.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
授業中にテキストを配付する。 Text materials and handouts will be provided during the class.
|
|
|
|
|
|
日本語(J) |
日本語、スワヒリ語(標準語、マクンドゥチ方言) |
Japanese, Standard Swahili, The Makunduchi dialect of Swahili |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|