タイトル
     2025 年度   世界教養プログラム
  
日本の文学と文化を知る1   
時間割コード
19180134
担当教員(ローマ字表記)
  小野 五弥子 [ONO Sayako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
オンライン   2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
ジェンダーと日本における若者文化
 
Title(English)   
Gender and Youth Culture in Japan
 
授業の目標   
日本のジェンダー観によって大きく形作られた若者文化に、学生が批判的に取り組めるようにすることが本授業の目的です。学生は授業にて、若者が大衆文化を消費することによってジェンダー規範がどうように強化または抵抗されるかについて話し合います。
 
Goals of the course   
The goal of this course is to enable students to engage critically with youth culture, which is largely shaped by gender ideals in Japan. In class, students will discuss gender norms and how young people reinforce or resist these norms by consuming popular culture.
 
授業の概要   
この授業では、ジェンダー役割に関連する日本の若者文化に関する人類学的な視点を分析します。授業の前半では、ジェンダー平等、LGBT、セクシャルハラスメントなど、ジェンダー問題の理論的枠組みについて議論します。政府、社会、家族、個人がこれらの問題にどのように対応しているかを調査します。授業の後半では、ユースカルチャー、すなわちアイドル文化、理想の体型、美意識に関連するケーススタディに焦点を当てます。若者がジェンダーの理想を表現するためにどうようにこれらの文化を利用しているかについて話し合います。
 
Overview of the course   
The course will examine the anthropological perspective on Japanese youth culture in relation to gender roles. The first half of the course discusses theoretical frameworks for gender issues, namely gender equality, LGBT issues and sexual harassment. We examine how the government, society, family and individuals address these issues. The second half of the course focuses on case studies related to youth culture, namely idol culture, the body and beauty ideals. We discuss how young people use this culture to represent their gender ideals.
 
キーワード   
日本、若者文化、ジェンダーとセクシャリティ、データ収集
 
Keywords   
Japan, youth culture, gender and sexuality, data collection
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
はじめに(毎週の課題とレポートの書き方の説明) Introduction (guidance on weekly assignments and writing a report)
第2回
職場と政治におけるジェンダー平等 Gender gaps in the workplace and politics
第3回
家庭におけるジェンダー平等 Gender inequality in the family
第4回
ジェンダーと戸籍:夫婦別姓 Gender and the family registration system: Shared family names
第5回
ジェンダーと戸籍:無戸籍者、同性婚 Gender and the family registration system: Unregistered citizens, same-sex marriage
第6回
LGBT関連 LGBT issues in Japan
第7回
セクシャルハラスメントと男女雇用機会均等法 Sexual harassment and the Equal Employment Opportunity Law
第8回
性暴力と刑法 Sexual assault and penal codes
第9回
アイドルとマンガ文化 Idol/manga culture
第10回
児童ポルノと表現の自由 Child pornography vs. freedom of expression
第11回
理想の体型、ダイエット、摂食障害 Body ideals, dieting/eating disorders
第12回
美意識、ジェンダーレスファッション Beauty ideals, gender-neutral fashion
第13回
まとめ:ジェンダーと現代文化 Summary: Gender and contemporary culture
第14回
研究計画とデータ収集を提出 Research plan, data collection
第15回
レポート提出 Report submission


 
成績評価の方法・基準   
授業中の発言を含む、授業への積極的参加:25%
毎週の課題:25%
研究計画 5%、データ収集 5%、最終レポート 30%
 
Grading system for assessment   
Active class participation, including class discussions (25%)
Weekly assignments (25%)
Research plan (5%), data collection (5%), writing a research report (30%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
講師は毎週ディスカッションの論題を提供します。学生は毎週、授業前に課された文献に基づいて質問に答え、授業中に関連テーマについて討論します。学生は、文献を通じて授業で取り上げたテーマに関するデータをまとめ、授業最終週に1,500語のレポートを作成します。
 
Preview/review   
The instructor will provide a weekly discussion question. Students must answer the question based on the required readings prior to class, and discuss related topics in class on a weekly basis. Students will also collect data on a topic covered in class through readings, and write a 1,500-word report about it at the end of course.
 
履修上の注意   
データの収集方法、分析方法などについては授業中に説明します。
 
Notes   
Methods including data collection and analysis will be explained in class.
 
教科書  
備考 We will not use a textbook. Students can download all assigned readings from Google Classroom.
教科書は使用しません。課題図書はすべてGoogle Classroomからダウンロード可能です。
 
参考書  
参考書1 ISBN 9781032082264
書名 The Routledge companion to gender and Japanese culture
著者名 edited by Jennifer Coates, Lucy Fraser, and Mark Pendleton 出版社 Routledge 出版年 2021
備考
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ