タイトル
     2025 年度   世界教養プログラム
  
人間と環境A   
時間割コード
180151
担当教員(ローマ字表記)
  奥山 ルシンダ [OKUYAMA Lucinda]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
Course Title: Exploring Mental Health Topics through Interactive Group Work
 
Title(English)   
Exploring Mental Health Topics through Interactive Group Work
 
授業の目標   
この集中講義は、人間の行動に興味のある学生、特にメンタルヘルスに関するトピックに興味をもつ学生を対象としています。

メンタルヘルスに関する各トピックをTED-Edを通して学ぶとともに、他の学生との共同活動によるグループ発表やグループ・ディスカッション等を通して、英語によるコミュニケーション力、表現力および発言力の育成を目指していきます。
 
Goals of the course   
This course is designed for students who are interested in human behaviour. If you enjoy learning about mental health topics, this course is for you.

Through guided discovery students will learn how to:

•participate in student-led sessions
•discuss research in a group setting
•present research findings to the class
 
授業の概要   
インポスター症候群、OCD、ナルシシズム、PTSD、慢性ストレス、統合失調症について耳にしたことがありますか?世界中の何百万もの人々がこれらの症状を抱えながら生活をしているにもかかわらず、これらの症状はしばしば誤解されています。この集中講義では、これらの症状とその治療法について学びます。TED-Edを試聴し、クイズに答えていくことでメンタルヘルスに関する基礎知識を養っていきます。また、他の学生との共同活動のもと、クラス発表を行うことにより、各トピックにおける学習を深めていきます。
 
Overview of the course   
Have you ever heard of imposter syndrome, OCD, narcissism, PTSD, chronic stress or schizophrenia? These conditions impact millions of people globally, yet are often misunderstood. In this course we will explore the symptoms and treatments of these conditions. We will do this though watching short TED-Ed animations that summarise each condition and complete short exercises to test our knowledge. Additionally, students will work together and lead the class in order to deeply engage with each topic.
 
キーワード   
心理学、メンタルヘルス、人間行動
 
Keywords   
Psychology, Mental Health, Human Behaviour
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
講義の概要と説明 Introduction to the course and course logistics
第2回
インポスター症候群 Imposter Syndrome
第3回
インポスター症候群に関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on Imposter Syndrome
第4回
ダニングクルーガー効果 The Dunning Kruger Effect
第5回
ダニングクルーガー効果に関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on the Dunning Kruger Effect
第6回
依存症 Addiction
第7回
依存症に関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on Addiction
第8回
強迫性障害 Obsessive Compulsive Disorder
第9回
強迫性障害に関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on Obsessive Compulsive Disorder
第10回
ナルシシズム Narcissism
第11回
ナルシシズムに関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on Narcissism
第12回
慢性ストレスと脳 Chronic Stress and the Brain
第13回
慢性ストレスと脳に関するグループ・ワーク&グループ・プレゼンテーション Student-led session on Chronic Stress and the Brain
第14回
心的外傷後ストレス障害 Post-Traumatic Stress Disorder
第15回
まとめ&英語学習におけるリフレクション Course conclusion, review and reflection


 
成績評価の方法・基準   
クラスへの参加度と宿題30%
グループ・プレゼンテーション(6回分)70%
 
Grading system for assessment   
• Class participation and homework - 30%
• Student-led group sessions x 6 - 70%
• No final exam
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
受講生は講義への準備として、課題・宿題をこなすことが求められ、クラスでのグループ・プレゼンテーション用にノートパソコン又はタブレット等が必要となります。この講義の使用言語は英語のみです。
 
Preview/review   
Students must bring their laptops to class and be ready to do group work.

Please note that about 3 lessons in this course will be online, on-demand. Students can complete the tasks for these 3 lessons in their own time.
 
履修上の注意   
この集中講義では、内容の濃いグループ・ディスカッションをおこなえるように、ひとクラス30人以内と学生人数を制限しています。

抽選方式(希望学生数が30名以上の場合)。
 
Notes   
The number of students per class is limited to 20 or less to allow for in-depth group discussions.

A lottery method will be applied if the number of desired students is 20 or more.
 
教科書  
備考 Resources will be provided via Google Classroom.

•講義資料はクラスで配布します。
•宿題はオンライン・プラットフォームに投稿され、授業にてディスカッションを行います。
 
参考書  
備考 None
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ