|
|
①ウクライナ語(宇語)の文字と基礎文法、基本的な日常会話、辞書を用いて平易な文章を読む能力を身につける。 ②専攻語や他の言語との対照研究の基礎を身につける。
|
|
|
To understand the writing system and the basic grammar, and to improve some skills of conversation on everyday topics, reading easy texts in Ukrainian. To master the fundamentals of contrastive analysis.
|
|
|
基礎文法の学習が中心であるが、映像・音声・画像でウクライナの名所・旧跡(古都キーウ、愛のトンネル、世界遺産等)を紹介し、文化・歴史的背景、近隣諸国や世界との関係にも適宜触れながら、ウクライナ・宇語を総合的に学ぶ。 ①ウクライナ概観―宇語の特徴、ウクライナ成立の歴史と背景の紹介を行う。 ②文字と発音の丁寧な解説から始め、無理のない速度で教科書を順番に進める。 ③簡単な宇語の会話と平易な読み物を通して、初級・中級レベルの宇語を学習する。 ④随時他のスラヴ語と比較対照を行い、専攻語、地域を相対的・客観的に見る力を養う。 ⑤既習者が受講する場合には実力にあった文学作品や新聞記事の講読を課す。
|
|
|
The class is designed to help students improve their knowledge of grammar and to introduce Ukrainian culture, history and the relationship between Ukraine and other countries Complementarily 1 An overview of Ukraine: characteristics of Ukrainian language, a history of Ukrainian country and language 2 Reading a textbook at appropriate speed explaining alphabet and pronunciation. 3 Learning of the beginning and intermediate level of Ukrainian through simple conversations and readings. 4 Contrasting Ukrainian with other languages and developing a view of learners’ own major languages and their regions relatively and objectively. 5 Giving some tasks like reading of literary works, newspaper articles, that are suitable for the students who have already learned Ukrainian at the beginning level.
|
|
|
言語学、スラヴ語、言語政策、国際関係論、ヨーロッパとアジア、民俗学
|
|
|
Linguistics, Slavic languages, Language policy, International relationships, Europe and Asia, Folkloristics
|
|
|
No. | 内容 |
第1回
|
イントロダクション―ウクライナ概観、授業の進め方、教材・文献の紹介
|
第2回
|
文字と発音、教科書第1課―映像による説明
|
第3回
|
文字と発音、教科書第2課―映像、音楽による説明
|
第4回
|
練習問題1、教科書第3課―映像、⾳楽による説明
|
第5回
|
第3課―映像、⾳楽による説明
|
第6回
|
第4課、練習問題2
|
第7回
|
アクティブラーニング (教科書第1-4課、練習問題1、2の総復習、p.44-45単語力アップ、表現力アップの学習)
|
第8回
|
第5課―映像、⾳楽による説明
|
第9回
|
第6課、練習問題3
|
第10回
|
第7課―映像、⾳楽による説明
|
第11回
|
第8課、練習問題4
|
第12回
|
第9課―映像、⾳楽による説明
|
第13回
|
第10課、練習問題5
|
第14回
|
アクティブラーニング (教科書第5-10課、練習問題3、4、5の総復習)
|
第15回
|
試験
|
第16回
|
|
|
|
|
|
No. | Content |
1
|
Introduction
|
2
|
Alphabet and pronunciation1 and Lesson 1
|
3
|
Alphabet and pronunciation2 and Lesson 2
|
4
|
Exercise 1, Lesson 3
|
5
|
Lesson 3
|
6
|
Lesson 4, Exercise 2
|
7
|
Active Learning 1 (Review of Lessons 1-4, Exercises 1-2, Words and Phrases (p.44-45))
|
8
|
Lesson 5
|
9
|
Lesson 6, Exercise 3
|
10
|
Lesson 7
|
11
|
Lesson 8, Exercise 4
|
12
|
Lesson 9
|
13
|
Lesson 10, Exercise 5
|
14
|
Active learning 2 (Review of Lessons 5-10, Exercises 3-5)
|
15
|
Examination
|
16
|
|
|
|
|
|
受講時の平常点(授業への積極的な参加態度、発言、課題提出)(60%)、レポートおよび試験(40%)に基づき評価する。
|
|
|
Participation and performance in classroom activities, homework assignments (60%); Testing and assessment, such as midterm and final in-class tests (40%)
|
|
|
あらかじめ教科書に目を通して文字と発音の練習を可能な限り行うこと。 授業後は内容の復習、単語と文章を暗記し、関連分野の文献を読むことが望ましい。
|
|
|
To read the textbook beforehand and practice alphabet and pronunciation. To memorize words and sentences in each lesson after the classes, and it is desirable to read a literatures.
|
|
|
キリル文字、スラヴ語を未習の学生も学べるよう配慮する。 ウクライナとその周辺地域に高い関心を持つ学生や日本および世界におけるウクライナ研究を背負って立つという気概を持った学生を歓迎する。
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|