タイトル
     2020 年度   世界教養プログラム
  
地域基礎2B(アフリカ1)   
時間割コード
160069
担当教員(ローマ字表記)
  坂井 真紀子 [SAKAI Makiko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 火2 -
授業題目(和文)   
アフリカの歴史(3)
 
Title(English)   
History of Africa (2)
 
授業の目標   
客体として語られるアフリカの理解を超えて、主体性を意識した様々な視点から多角的にアフリカの歴史を学ぶことを目指す。各自が自分のテーマで歴史に関するレポートを執筆する。
 
Goals of the course   
For further understanding, in this class we learn contemporary African history and geographic perspective. At the same time, students scrap news about African topics (Africa Media Watch) which help to understand the relationship between historical background and actual topics.
 
授業の概要   
外部者による記述によって成り立ってきたアフリカの歴史理解をいったん解体し、被抑圧者、ジェンダーなどの視点の転換によって歴史を問い直すきっかけをつくる。テーマごとにテキストを輪読し、ディスカッションを行う。こうした視点の獲得を手掛かりに、自分なりのテーマで歴史を深く掘り下げる文献研究の糸口をつかむ。
 
Overview of the course   
In this class, we learn from the dawn of independence of African countries to the actual era, understand the background of solidarity with Asia, and how African people walked along the long way from Independence to the construction of modern nation.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画  
No.内容
ALH1 ASCセミナーや外部のアフリカに関する講演会などに出席し、感想文を提出する。
ALH2 ASCセミナーや外部のアフリカに関する講演会などに出席し、感想文を提出する。
第1回 イントロダクション:様々な歴史の切り取り方
第2回 アフリカはどう見られてきたか(1)探検家たち
第3回 アフリカはどう見られてきたか(2)植民地支配
第4回 アフリカはどう見られてきたか(3)宗教と地域社会
第5回 小括
第6回 抵抗の手段としての表現(1)口承による歴史とアイデンティティ
第7回 抵抗の手段としての表現(2)アフリカの思想家たち
第8回 抵抗の手段としての表現(3)文学と抵抗
第9回 小括
第10回 ジェンダーの視点で見る歴史(1)農村の生活
第11回 ジェンダーの視点で見る歴史(2)女性と政治
第12回 ジェンダーの視点で見る歴史(3)
第13回 総括
 
Plan  
No.Content
ALH1 Participate a conference or seminor on the African issues held by African Studies Centre and other organizations, and submit a short report.
ALH2 Participate a conference or seminor on the African issues held by African Studies Centre and other organizations, and submit a short report.
1 Introduction
2 Africa regarded by others(1) Explorers
3 Africa regarded by others (2) Colonialism
4 Africa regarded by others (3) Religions and communities
5 Summary
6 Expression as resistance (1) Oral histories and Identities
7 Expression as resistance (2) African Philosophers
8 Expression as resistance (3) Literature
9 Summary
10 Historical perspective by gender approach (1) Rulal Life
11 Historical perspective by gender approach (2) Women and politics
12 Historical perspective by gender approach (3) How to write women's histories ?
13 Summary
 
成績評価の方法・基準   
歴史レポートに平常点(コメントシート含む)を加味して評価する。
 
Grading system for assessment   
Final report and Comment sheets plus AL 1 & 2 will be examined.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前に指定のテキストをよく読み、疑問点を整理したうえで授業に臨むこと。授業後は、関連する文献などを調べて理解を深め、自分の歴史レポート執筆に役立てること。
 
Preview/review   
Preview and review must be done by yourself.
 
履修上の注意   
輪読形式なので、担当者は事前にレジュメを作成し提出すること。受講者は事前にテキストをよく読ンだ上で授業に臨み、積極的に議論に参加すること。
 
Notes   
Person in charge of each class must prepare a abstract of a article, as well as other students must read the article before hand and pick up discussion points. Active participation will be required.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ