タイトル
     2025 年度   世界教養プログラム
  
地域基礎2B(南アジア1)   
時間割コード
160065
担当教員(ローマ字表記)
  登利谷 正人, 足立 享祐, シェーク タリク, 東城 文柄, 萬宮 健策, 石川 さくら, 石原 美里 [TORIYA Masato, ADACHI Kyosuke, SHEIKH Tariq, TOJO bunpei, MAMIYA Kensaku, ISHIKAWA Sakura, ISHIHARA Misato]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
南アジア地域研究入門
 
Title(English)   
Introduction of South Asian Area Studies
 
授業の目標   
南アジア地域全体について様々な重要なトピックを学ぶと同時に、地域全体を包括的に学ぶための様々な学術的研究手法の基礎を身につける。各専攻言語の枠組みを超えた幅広い視座から物事を捉える能力を涵養する。
 
Goals of the course   
This course will study various important topics related to the South Asian region as a whole, while at the same time acquiring the foundations of various academic research methods for comprehensively studying the region. It will also cultivate the ability to grasp things from a broad perspective that transcends the framework of each major language.
 
授業の概要   
南アジア地域担当の教員が、それぞれの学術研究手法や専門とする各地域や、様々な問題関心に基づき、南アジア三言語(ウルドゥー語、ヒンディー語、ベンガル語)を専攻言語とする学生を対象に、リレー形式で授業を実施する。また、南アジアの文化や歴史などに関する理解を深める。
 
Overview of the course   
The faculty members in charge of South Asian areas will conduct relay classes for students majoring in the three South Asian languages ​​(Urdu, Hindi, and Bengali) based on their academic research methods, areas of expertise, and various issues of interest. They will also deepen their understanding of South Asian culture and history.
 
キーワード   
南アジア、言語、文化、歴史、言語、社会
 
Keywords   
South Asia, Language, Culture, History, Language, Society
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
ガイダンス Introduction
第2回
南アジア文化体験1-映画をとおして学ぶ南アジア社会-(萬宮) South Asian Cultural Experience 1 - South Asia through the Movies - (Mamiya)
第3回
南アジア文化体験2-映画をとおして学ぶ南アジア社会-(萬宮) South Asian Cultural Experience 2- South Asia through the Movies - (Mamiya)
第4回
詩と歌で旅する南アジア:①神秘(タリク) A Journey through South Asia through Poetry and Song: 1. Mysticism (Tariq)
第5回
詩と歌で旅する南アジア:②革命(タリク) A Journey through South Asia through Poetry and Song: 2. Revolution (Tariq)
第6回
バングラデシュ地域研究入門:社会・環境・文化を探る(東城) Introduction to Bangladesh Regional Studies: Exploring Society, Environment, and Culture (TOJO)
第7回
GISで読み解く南アジアの環境課題(東城) Understanding environmental issues in South Asia using GIS (TOJO)
第8回
インド地域研究とカーストの歴史社会学1(足立) Caste and Society in India: Historical Sociology and Contemporary Issues 1 (Adachi)
第9回
インド地域研究とカーストの歴史社会学2(足立) Caste and Society in India: Historical Sociology and Contemporary Issues 2 (Adachi)
第10回
『バガヴァッド・ギーター』の翻訳から知るサンスクリットの世界 (石原) Exploring the world of Sanskrit through the translations of the Bhagavad Gita (Ishihara)
第11回
南アジア言語の普遍性と多様性(石川) Universals and diversity in South Asian languages (Ishikawa)
第12回
南アジアという多言語併用社会(萬宮) South Asia as a multilingual society (Mamiya)
第13回
複数の文字体系を持つ言語とその背景(萬宮) Languages ​​with multiple writing systems and their background (Mamiya)
第14回
ペルシア語圏文化圏としての南アジア(登利谷) South Asia as an Islamic and Persian Sphere (Toriya)
第15回
遊牧・移民・難民の観点から見る南アジアと世界(登利谷) South Asia and the World from the Perspectives of Nomadism, Migration, and Refugees (Toriya)


 
成績評価の方法・基準   
授業参画度、および各授業に関するコメントシート、受講者の理解度などを総合的に勘案して評価する。具体的な評価方法について、授業初回に説明する。
 
Grading system for assessment   
Grades will be determined by comprehensively considering class participation,feedback sheets for each class, and student comprehension. The specific grading method will be explained during the first class.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
関連書籍の講読と復習など:全体で4時間程度の振り返り
 
Preview/review   
Review of books and articles related to eace classes, more than 4 hours.
 
履修上の注意   
基本的に南アジア地域の三言語(ウルドゥー語、ヒンディー語、ベンガル語)を専攻言語とする学生を対象にするが、それ以外の学生の履修も歓迎する。
 
Notes   
The course is primarily aimed at students majoring in the three South Asian languages ​​(Urdu, Hindi, and Bengali), but students from other regions are also welcome to take it.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ