タイトル
     2025 年度   世界教養プログラム
  
地域言語A(ビルマ語Ⅱ-2)   
時間割コード
132115
担当教員(ローマ字表記)
  岡野 賢二 [OKANO Kenji]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   1 夏学期 集中 該当する
授業題目(和文)   
文法3 (G3)
 
Title(English)   
Burmese Grammar III (G3)
 
授業の目標   
正確で効果的なコミュニケーションに不可欠な口語文法知識を体系的に学習することにより、正確な受信、発信を行う基礎的な能力を養成することを目標とする。
 
Goals of the course   
This class aims that the attendants will systematically obtain the grammatical knowledge which is necessary to communicate to each other precisely and efficiently.
တိ​ကျ​ထိ​ရောက်​သော လူ⁠လူ​ချင်း​ဆက်ဆံ​ရေး​အတွက် မ​ရှိ​မ​ဖြစ် လို​အပ်​သော မြန်မာ​ပြော​စကား​သဒ္ဒါ​ကို စနစ်​တ​ကျ သိရှိ​ရန် ရည်​ရွယ်​သည်။
 
授業の概要   
単元に沿った文法事項の解説を行い、その理解度を確かめるために課題を課す。
 
Overview of the course   
According to the topics of Burmese grammar (text), the teacher delivers lectures and assigns the tutorials.
သတ်​မှတ်ထား​သော သဒ္ဒါ​သင်း​ခန်း​စာ​အတိုင်း ရှင်​ပြ​မည်​ဖြစ်​သည်။ မှန်ကန်စွာ နားလည်​နိုင်​ရန် tutorialကို ဖြေ​ခိုင်း​မည်။
 
キーワード   
ビルマ語、文法
 
Keywords   
Burmese, grammar
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
法標識の基本的な意味と解釈 On the basic meanings and their interpretation of the mode marker (verb sentence markers, attributive clause markers or/and noun clause markers. ဝါ​ကျ​အမျိုး​မျိုး​၏ အဓိက​အဓိပ္ပါယ်​ကောက်ယူ​ခြင်း​အကြောင်း​များ။
第2回
1年次の文法のまとめとして、文法事項を2つ選び、図書館やインターネットを使って用例検索し、翻訳する。 Activity: Students will search for examples of two grammatical items which leant in 1st year via the internet or in the library and try to translate those examples.
第3回
名詞と格標識(1):名詞の下位分類 Nouns and particles (1) subcategorization of nominals နာမ်​နှင့် ဝိဘတ်​များ (၁)။
第4回
名詞と格標識(2):格標識の基本的な意味と名詞 Nouns and particles (2) basic meanings of case markers and three types of nominals နာမ်​နှင့် ဝိဘတ်​များ (၂)။
第5回
助動詞(1):能力、義務、可能性 Auxiliary verbs (1) deontic ကြိယာ​ထောက်​များ (၁)။
第6回
助動詞(2):副詞的な意味機能を持つ助動詞 Auxiliary verbs (2) having "adverbial meanings" ကြိယာ​ထောက်​များ (၂)။
第7回
第2回で扱った文法事項を使って作文をする。 To compose the sentences using the grammatical items dealt in the 2nd class.
第8回
従属節(1):従属節の類型と解釈 Dependent clauses (1) interpretations မှီခို​ဝါ​ကျ (၁)။
第9回
従属節(2):従属節を含む複合的表現 Dependent clauses (2) pheripheral expressions မှီခို​ဝါ​ကျ (၂)။
第10回
動詞連続(1):動詞連続の類型と解釈 Serial Verb Constructions (1); their typical patterns and interpretations
第11回
動詞連続(2):補助動詞、機能的前接動詞 Serial Verb Constructions (2); co-verbs, functional pre-verbs and post-verbs
第12回
名詞の用法(1):名詞の前に現れる修飾要素 Usages of Nouns (1) Noun modifiers preceding head နာမ်​၏ အသုံး​အနှုန်း​များ (၁)။
第13回
名詞の用法(2):名詞の後ろに現れる修飾要素 Usages of Nouns (2) Noun modifiers following head နာမ်​၏ အသုံး​အနှုန်း​များ (၂)။
第14回
様々な述語形式・会話ストラテジーに関わる文末助詞 The variety of sentence-final particles and sentence-medial particles အမျိုးမျိုး​သော ဝါ​ကျ​နောက်​ဆက်​များနှင့် လူ⁠လူ​ချင်း​ဆက်ဆံ​သော​အခါ သုံး​လေ့​ရှိ​သော ဝါ​ကျ​နောက်​ဆက်​များ။
第15回
まとめ「口語文法の完成」 Summary - completion for colloquial grammar နိဂုံး


 
成績評価の方法・基準   
授業への貢献(40%)、期末試験(60%)
 
Grading system for assessment   
contribution to classroom activity (40%) and final examination (60%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予習、復習を必ず行うこと。理解できなかった点は必ず質問をし、不明な点を残さないこと。
 
Preview/review   
Students must preview and review after every class. If attendants have anything not understanding the contents dealt with in the class, ask the teacher in charge and make them clear before the next class.
အိမ်တွင် ကြိုတင်ပြီး လေ့လာရန်နှင့် ပြန်လည်လေ့လာရန်။ နားမလည်နိုင်သော အချက်အလက် ရှိပါက တာဝန်ခံဆရာအား မေးမြန်းပြီး နားမလည်သော အချက်အလက်များ မရှိစေရန်
 
履修上の注意   
・必ず出席をすること。
 
Notes   
Attendants must attend the class regularly. အတန်း​သို့ မှန်ကန်စွာ တက်​ရောက်​ရန်
 
教科書  
備考 Texts will be distributed in the class.
 
参考書  
参考書1 ISBN 4877313842
書名 現代ビルマ(ミャンマー)語文法
著者名 岡野賢二 著, 出版社 国際語学社 出版年 2007
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ