|
|
|
|
|
|
人間の安全保障へ 課題の解決策を探る――「コンフリクト耐性」を培う能動学習
|
|
|
Finding Solutions to Human Security Challenges. Active Learning for "Conflict Resilience"
|
|
|
日本含むアジア三か国を船で移動し、洋上学習とフィールドワークをつうじて、 地域の現実と課題について集中的に学ぶ。
|
|
|
The objective of this course is to understand global issues reflected in local realities. Students will engage in onboard seminars and field work in three Asian cities (Tokyo, Keelung [Taiwan], and Singapore).
|
|
|
2016年8月15日から8月29にかけて実施。8月16日および17日に東京での実習をおこなったうえで、18日、横浜から船で基隆(台湾) に、さらにシンガポールに寄港。8月29日に実習を終えた後、同日シンガポールから航空機で帰国(30日東京着予定)。船上および寄港地では「ピースボート地球大学」事業の参加者とともに、もっぱら英語で講義をうけ、討議をおこない、フィールドワークに参加する。事前・事後学習として、オンラ イン・セッションへの参加も課される予定。
|
|
|
The course will take place between 15 and 29 August 2016. It begins with a two-day field work in Tokyo on 15 and 16 August. Students will then set sail from Yokohama on 18 August towards Singapore. On the way, the ship will call at Keelung, Taiwan. The course ends with the field work in Singapore on 29 August. The students are expected to be back in Tokyo by 30 August. Onboard Peace Boat, students will join Peace Boat’s Global University students and participate in lectures, discussions, and workshops conducted entirely in English. There will also be online sessions both before and after the programme.
|
|
|
安全保障、人間の安全保障、災害、防災、感染症、移民、難民、アジア
|
|
|
Security, Human Security, Disaster, Disaster Risk Reduction, Pandemics, Migration, Refugees, Asia
|
|
|
第1回 事前学習 オンライン・セッション1 第2回 事前学習 オンライン・セッション2 第3回 船上学習 人間の安全保障とは~枠組みと課題~ 第4回 船上学習 人間の安全保障とは~枠組みと課題~ 第5回 現地学習 大都市における貧困を「見える化」する(東京) 第6回 現地学習 大都市における貧困を「見える化」する2(東京) 第7回 船上学習 災害のリスクを減らすためには 第8回 船上学習 感染症対策を見直す 第9回 現地学習 都市化が脅かす人間の安全保障を知る(基隆) 第10回 現地学習 都市化が脅かす人間の安全保障を知る2(基隆) 第11回 船上学習 移民と難民危機 第12回 船上学習 移民と難民危機2 第13回 現地学習 国家にとらわれない課題の解決を模索する(シンガポール) 第14回 現地学習 国家にとらわれない課題の解決を模索する2(シンガポール) 第15回 事後学習 オンライン・セッション3
|
|
|
1. Pre-Programme Online Session 1 2. Pre-Programme Online Session 2 3. Onboard Seminar: Defining Human Security Challenges 1 4. Onboard Seminar: Defining Human Security Challenges 2 5. Exposure (field work) : Making Invisible Visible—Poverty in Metropolitan Tokyo 1 6. Exposure (field work) : Making Invisible Visible—Poverty in Metropolitan Tokyo 2 7. Onboard Seminar: Reducing Disaster Risks 8. Onboard: Preparing for the Next Pandemic 9. Exposure (field work): Understanding the Costs: Human (In)security through Taipei’s Urbanization 1 10. Exposure (field work): Understanding the Costs: Human (In)security through Taipei’s Urbanization 2 11. Onboard: When Forced Migration Becomes a Refugee Crisis 12. Onboard: When Forced Migration Becomes a Refugee Crisis 2 13. Exposure (field work): Borderless Problems, Borderless Solutions: A Regional & Multi-Stakeholder Approach 14. Exposure (field work): Borderless Problems, Borderless Solutions: A Regional & Multi-Stakeholder Approach 2 15. Post-Programme Online Session
|
|
|
スタディツアー中の討論等における貢献度とレポートにより評価。
|
|
|
Report and active participation in the course
|
|
|
旅費の一部を履修者に補助する。 履修者は、春学期初頭に公募のうえ、応募者のうちから選抜するので、掲示板や学務情報システム上の告知欄を注視しておくこと。 本授業は、機能強化経費「コンフリクト耐性」プロジェクトの一環として開講される。
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|